Nowy superlekki e-MTB: Focus VAM2 SL (2024)

Poznaj nowego Focusa VAM2 SL na 2024 rok - superlekkiego fulla MTB z silnikiem Fazua i wagą 16,2 kg!

Drukuj
Focus VAM2 SL Focus

Nowy elektryczny full Focus VAM2 SL to bardzo lekka propozycja roweru e-MTB z pogranicza down-country i lekkiego trailu. Jego topowa wersja przy skoku 125 mm tył / 130 mm przód waży jedynie 16,2 kg! Poznajemy szczegóły tej premierowej konstrukcji.

Focus zaprezentował bardzo ciekawego fulla ze wspomaganiem Fazua, który przynależy do kategorii lekkich elektryków z silnikiem o średniej mocy. Nowy VAM2 SL to maszyna o skoku i geometrii, która sytuuje ją jako sprzęt z pogranicza świata down-country i trail. Focus toczy się na kołach 29” i ma 125 mm skoku z tyłu, który współpracuje ze 130 mm z przodu, choć możliwe jest również stosowanie widelców o ugięciu 140 mm

 

 

Karbonowa rama i jednozawiasowy system zawieszenia

Sercem tego superlekkiego fulla jest rama, która w całości została wykonana z karbonu. Włącznie z wahaczem wyposażonym w rurki flex seatstays, które mają dodawać ramie ugięcia, gdy zostanie już wykorzystany skok amortyzowany przez damper. Takie rozwiązanie jest mało skomplikowane, sztywne i lekkie, a system zawieszenia to oczywiście prosty jednozawias. Kompletna rama waży dzięki temu 2172 gramy w rozmiarze M. 

 

 

Geometria nowego roweru idealnie wpisuje się kategorię lekkiego trailu i nie jest przesadzona w kierunku ultra-progresywnych kątów i miar. Mamy tu jednak łagodny kąt główki 65,5 - 66,5 stopnia (może być regulowany), rurę podsiodłową 75,5 stopnia i spory reach, które w zestawie ze skokiem około 13 cm pozwalają poszaleć po trailach. Aby rama była na to gotowa fabrycznie są tutaj: osłona pod łańcuch, protektor dolnej rury w okolicy silnika i chainguide. 

 

 

Design nowego modelu, minimalistyczny silnik i zaawansowana integracja sprawiają, że rower wygląda niemal niczym analogowy, klasyczny ścieżkowiec. Zresztą jego masa nie jest wiele wyższa, niż waga zwykłego roweru... Przewody wchodzą do ramy przez pokrywę od sterów, co prezentuje się bardzo estetycznie. Miło, że podkładki są rozłączane, dzięki temu nie trzeba ruszać układu hydraulicznego, aby skorygować wysokość mostka.

 

 

Oczywiście najlepiej prezentują się modele topowe, które mają zintegrowany kokpit Focus MTB One Piece SL Cockpit ważący 290 g. Znajdziemy go w dwóch topowych modelach VAM2 SL. 

 

 

Lekki i mocny silnik Fazua

Dobrą zabawę na ścieżkach i wymagających podjazdach zapewnia najmocniejszy z lekkich silników na rynku, czyli nowy motor Fazua Ride 60. Jego maksymalny moment obrotowy to wydatne 60 Nm, a peak mocy wynosi 450 W. Bateria ukryta w ramie ma 430 Wh pojemności, które jest możliwe do powiększenia o kolejne 210 Wh za sprawą zewnętrznego extendera. Wyświetlacz używanego trybu i stanu baterii znajduje się na górnej rurze, natomiast włącznik i sterowanie odbywa się z poziomu kontrolera na kierownicy. 

 
 

 

Linia modelowa 

Topowy Focus VAM2 SL 9.0 waży 16,2 kg i kosztuje 10,999 Euro. Na liście wyposażenia tej wersji znajdziemy amortyzator FOX 34 Float i damper FOX Factory. Napęd to SRAMowski XO Eagle Transmission, a koła pochodzą od Mavica i są to Crossmaxy XL R. Tańszy wariant 9.9 ma również zawieszenie FOXa, ale z linii Performance, do tego napęd Shimano XT i koła DT Swiss HX1700 LS – to daje w sumie 17,5 kg przy cenie 8699 Euro. Poniżej na identycznej ramie jest jeszcze wersja 9.8, która kosztuje 6899 Euro i waży 18,4 kg. W niej z przodu znajdziecie widelec FOX 34 Float Rhythm i damper FOX Float DPS Shock, a napęd to również Shimano Deore XT 1x12, przy czym koła to już tańszy model składany z części. Istnieje też wariant bardziej budżetowy tego roweru, czyli Focus VAM2 SL 8.9, który ma cięższą ramę o masie 2545 gramów, podstawowy widelec SR Suntour Raidon 34 zestawiony z damperem RockShox Deluxe Select+ i napędem Shimano Deore 1x12, co przekłada się na wagę kompletnego roweru 19,1 kg. Jego cena to 5799 Euro. 

 

Strona producenta: www.focus-bikes.com