Rodzaje wentyli rowerowych

Wentyl Schrader, Presta, Dunlop - dowiedz się czym się różnią i jak działają.

Drukuj

Zakup i wymiana dętki rowerowej wiąże się przede wszystkim z wiedzą o tym, ile cali i szerokości ma nasza opona. Istotnym jest również informacja o tym, jaki wentyl rowerowy posiadamy. I tu często w głowie pojawia się czarna dziura. Mała, wystająca z obręczy część dla wielu rowerzystów może okazać się niemałą zagwozdką podczas zakupu dętki. Jak temu zapobiec i odróżniać wentyle rowerowe?

Zanim przejdziemy do konkretnych rodzajów wentyli rowerowych, warto wyjaśnić lub przypomnieć sobie do czego służy wentyl rowerowy i na jakiej zasadzie działa. Otóż, wentyl rowerowy to element dętki rowerowej, poprzez który za pomocą pompki lub kompresora możemy „zapełnić” ją powietrzem. Po co więc w ogóle wiedza o tym, jaki typ wentyla posiadamy akurat w swoim rowerze? Między innymi dlatego, że poszczególne wentyle różnią się od siebie budową i zasadą działania, przez co do każdego typu potrzebna jest odpowiednia końcówka w pompce lub kompresorze.

 

 

 

 

Zobacz też:

pokaż pełną listę

 

 

Wentyl Schrader, czyli samochodowy

Wentyl rowerowy Schrader, znany potocznie jako wentyl samochodowy lub amerykański AV jest jednym z najpopularniejszych i jednocześnie dosyć starym rodzajem wentyla, ponieważ powstał już w 1893 roku. Można go najczęściej spotkać w rowerach miejskich, trekkingowych, dziecięcych oraz w wielu tańszych rowerach górskich. Wentyl rowerowy typu Schrader jest również bardzo łatwy do rozpoznania ponieważ posiada prostą, nieskomplikowaną konstrukcje. Zawór Schardera ma cylindryczną konstrukcję i jest szeroki – posiada aż 8mm średnicy. Dzięki takiej szerokości powietrze do środka opony dostaje się szybciej.

Dużą zaletą posiadania dętki z wentylem Schrader jest to, że możemy ją napompować na każdej stacji benzynowej, ponieważ to dokładnie taki sam wentyl, którego używa się w samochodach. Warto wspomnieć również o prostocie użytkowania - aby pompować powietrze do opony, nie trzeba odkręcać zewnętrznej nakrętki, jak w przypadku wentyli Presta. Wystarczy nacisnąć iglicę pompki na zawór, aby otworzyć wentyl i pompować powietrze.

 

 

 

 

Wentyl Presta - najbardziej popularny

Wentyl rowerowy typu Presta, nazywany również wentylem francuskim, to jeden z dwóch najpopularniejszych obecnie typów wentyli spotykanych w rowerach. Wentyle Presta charakteryzują się węższą konstrukcją w porównaniu z wentylami rowerowymi typu Schrader, które są powszechnie używane w rowerach miejskich i dziecięcych. Ta wąska budowa pozwala na mniejszy otwór w obręczy roweru, co jest korzystne w przypadku rowerów szosowych i wyścigowych, gdzie lekkość i aerodynamika są ważne. Obecnie wentyle Presta można spotkać praktycznie w każdym rowerze szosowym, gravelowym i w większości rowerów górskich.

Na jakiej zasadzie działa wentyl francuski? Wentyle Presta posiadają smukłą, zewnętrzną nakrętkę na górnym końcu. W celu pompowania lub spuszczania powietrza, należy odkręcić tę nakrętkę, aby odsłonić otwór wentyla. Po pompowaniu należy również zatkać wentyl, przekręcając zewnętrzną nakrętkę do końca. Dzięki temu zapobiega się przypadkowemu wyciekowi powietrza. Dla niektórych rowerzystów wadą może być fakt, że większość pompek i kompresorów na stacjach benzynowych nie posiada odpowiedniej końcówki do zaworu typu Presta. Zawsze jednak można dokupić specjalną przejściówkę, dzięki której będziesz mógł napompować dętkę z wentylem Presta kompresorem.

Wentyl Dunlop - pierwszy wentyl rowerowy

Najstarszy z wentyli rowerowych, czyli wentyl Dunlop posiada najprostszą konstrukcje  spośród wszystkich typów wentyli. Prostą budowę można uznać za zaletę, ponieważ są łatwe w użytkowaniu. Aby wpompować powietrze do opony, wystarczy lekko przekręcić końcówkę wentyla, co otworzy zawór i umożliwi pompowanie. Warto zaznaczyć, że wentyle Dunlop są mniej powszechne niż wentyle Presta i Schrader, przez co może być trudniej znaleźć akcesoria i części z nimi związane. Wentyle Presta i Schrader skutecznie wyparły zawór typu Dunlop, dlatego obecnie są one już raczej rzadkością.

Prostota w budowie Dunlopa posiada jednak też pewne ograniczenia. Przykładowo wentyl Dunlop uniemożliwia sprawdzenie poziomu ciśnienia za pomocą pompki ze względu na jednokierunkowy zawór. Aby spuścić ciśnienie z dętki z wentylem typu Dunlop należy całkowicie wykręcić wentyl. Zaletą jest, że do jego wykręcenia nie potrzeba dodatkowych narzędzi.

 

 
 

 

 

Co z sytemem Tubeless Ready?

Jak pewnie większość wie, system Tubeless Ready nie wymaga posiadania dętki wewnątrz opony. Mleczko uszczelniające znajdujące się w środku opony ma za zadanie uszczelnić oponę i zapobiegać jej przebiciom. Nie zmienia to jednak faktu, że powietrze „tak czy siak” musi jakoś znaleźć się wewnątrz opony. Do tego celu potrzebny jest specjalny wentyl, który uszczelnia koło od wewnątrz. Zawór tubeless musi być maksymalnie szczelny. Bez dobrze dopasowanego zaworu nawet najlepiej uszczelniona opona nie sprawdzi się podczas wymagających tras. Najczęściej wkręca się bezpośrednio w obręcz, co pozwala w łatwy sposób uzupełnić ciśnienie w oponie lub dolać preparat uszczelniający. Sama zasada dalszego działania wentyla tubeless, która wymaga pompowania pompką, to tak naprawdę identyczne działanie jak w przypadku wentyli Presta.